bopciblog

A Tánc Világnapja alkalmából

Mert mi is a tánc? Egy testet-lelket átmozgató, csodálatos tevékenység, ami után az ember agyában felszabadul egy jó adag boldogsághormon, ami azért nem olyan rossz dolog. A Wikipédia így definiciálja:

A Nemzetközi táncnap vagy A Tánc Világnapja április 29-én van. Ezen a napon az UNESCO egyik tagszervezetének, a Nemzetközi Táncbizottságnak a felügyelete alatt minden évben a világ mindenféle táncát megünneplik.

Az ünnepet 1982-ben az UNESCO Nemzetközi Színházi Intézetének egy részlege, a Nemzetközi Táncbizottság hozta létre. Időpontját Jean-Georges Noverre francia táncos és balettművész születésnapjára rakták.

A Nemzetközi táncnap céljai közé tartozik a tánc népszerűsítése az általános felfogásban, és hogy arra ösztönözzék a kormányokat, hogy minél nagyobb teret szenteljenek a táncnak az oktatási rendszerben az alapfokú oktatástól egészen az egyetemig.

Míg a tánc az emberi kultúra része annak történetének kezdete óta, hivatali jelenléte ehhez mérten világszerte alacsony. Prof. Alkis Raftis, a Nemzetközi Táncbizottságnak az elnöke 2003-as táncnapi beszédében ezt mondta: „A 200 ország felének hivatalos szövegeiben nem is esik szó a táncról, s ennek a művészetnek a támogatására nincs külön alap létrehozva.”

A 2005-ös táncnapi események az alapfokú oktatásra koncentráltak. A CID konzultációkat kezdeményezett annak érdekében, hogy ezen a napon minden iskolában írjanak esszéket, rajzoljanak képeket a táncról, táncoljanak az utcákon stb.

2006-os beszédében a CID elnöke társaságok létrehozatalára buzdított, hogy jobban érzékelhető legyen ez a műfaj is a törvényhozók, a pénzügyi élet vezetői és a közvélemény előtt. Ahogy ő fogalmazott: „Világ táncosai, egyesüljetek!”

A 2007-es nemzetközi táncnapot a gyermekeknek címezték.

Forrás

 

Mi egy művészeti (elsősorban táncművészeti) iskolába járunk. Gondolom máshol is, de nálunk igen nagy előszeretettel emlékeznek meg erről a napról, beöltözött táncosokkal és flashmob módon egyaránt.

A világ talán legjobb néptánccsoportjának utánpótlás csoportjának egyikébe jár a nagylányom, a kicsim is lassanként készül rá. (Kiváló minősítést kapott a nagy csapat.)

Az egyik legjobb dolognak tartom magát a táncot, úgy, ahogy van egészében. Mert testet-lelket vidító dolog, az meg, hogy közben énekelnek is, elég jól edzi az immunrendszert.

Én nem néptáncoltam, soha nem szerettem. A nagylányom néptáncol, 7 éves kora óta, és imádja. (Ő örökölte a néprajzkutató vénát, mert van a felmenőim közt olyan is :D) De amit művelnek a színpadon, hát az előtt le a kalappal! Én, aki nagyon-nagyon magas szintet várok el (kiskoromban belémnevelték a suliban), őszintén ledöbbenek egyik-másik előadásukon, hogy mennyire profik. Igaz, ez a néptánc tanáruknak köszönhető, mert elég jó néptáncosokat nevelt ki és adott át a NagyBocskainak. 

Közel másfél évtizedet az életemből kórusban töltöttem. Az ott szerzett tudást később is tudtam alkalmazni, mert egy-egy ilyen “lenézett” műfaj bizony komoly fizikai és mentális “ott-létet” követel. A nagylányom még a mozgást is megtanulja hozzá. Tény és való, hogy sokkalta látványosabb egy Virágkarneválos, pl. Valceres előadás, mint a néptánc, de hasonlítsunk össze egy drámát és egy musicalt (pl. a Hamletet és a Macskákat), és ha megpróbáljuk mindkettőt előadni, legalább egy pici részletét, rájövünk, hogy mi a különbség a társas/versenytánc és a néptánc közt.

Mert az, hogy nagyon precízen végigmondjuk a “Lenni vagy nem lenni” kezdetű monológot, egészen mást jelent, mit hogy egy élő zenekarral táncolni és énekelni, közben nyolcvanhat helyre egyszerre koncentrálunk és nem esünk ki a ritmusból, nem mindegy, hogy a kilencedik alsószoknyát mennyire keményítettük ki előre, és hogyan, milyen módon mozdul a zene ritmusára. Az nekem igazi meglepetés volt – bunkó nagyvárosi létemre -, hogy létezik a farpárna, amitől úgy áll ki a néptánc szoknya alja hátul. A versenytáncban is volt persze sok-sok emelés, ugrás, forgás – akár a cha-cha akár a szamba kerül elő -, de ott nem kellett énekelni is hozzá. Mert az énekléshez is kell egy jó kis képzettség. Anno 3 éves koromban kezdtem el tanulni Rimóczy Éva néninél, és kb. 12 éves koromra mondhattam, hogy igen, tudom, mindent tudok. Napi edzéssel. Meg plusz heti egy alkalommal délután is volt másfél-két órás próba. Plusz a fellépések előtt plusz próbák.

Tisztán, ritmusra, kellő hangsúlyozással, trillázással, és torokból énekléssel kell végezni a néptánc közben a mozdulatokat. Aki nem hiszi, mennyire nehéz munka ez, az pl. kezdjen el egy Rubint Rékás Alakreform edzést, és a 20. perctől kezdve álljon neki énekelni pontosan, miközben ugrál, húzgálja a lábát felfele, guggol, stb. Ja, és tegyük hozzá, hogy azért a csárdás közben elég gyorsan el lehet szédülni, ha nem úgy fordítjuk a fejüket, mint ahogy kell.

Persze a táncnak rengeteg, mostani, divatos változata van, többek közt a hip-hop és a rap. Mivel ezek távol állnak tőlem, nem tudok róluk írni. 🙂

Fogadjatok tőlem szeretettel pár fotót, ami ugyan nem mai, de a néptáncot mutatja be, amit a kiváló minősítéssel rendelkező Bocskai Néptáncegyüttes – és utánpótlás csoportjai – műsorán készítettem/készítettünk.

IMGP4666sm IMGP4665sm IMGP4644sm IMGP4642sm IMGP4638sm IMGP4628sm IMGP4602sm IMGP4599sm IMGP4596sm IMGP4585sm IMGP4533sm (2) IMGP4525sm IMGP4513sm IMGP4446sm IMGP4369sm IMGP4295sm IMGP4294sm IMGP4290sm IMGP4239sm IMGP4104sm IMGP4083sm

Kommentek

(A komment nem tartalmazhat linket)


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció


Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az nlc-re!