Apával tegnap este leültünk filmet nézni. Filmnézés közbeni szokásom, hogy ha nem látom az első perctől a filmet – 3 nyűgicéző gyerek mellett nem csoda 😉 -, akkor kezembe veszem a telefont, és a gugli az én barátom, hogy mégis miről szól az adott alkotás. Most is ezt tettem. Arabok, azaz keletiek voltak benne. Afganisztán, Pakisztán, stb. a film elejének színhelye. A közepe az USA, majd a végén ezek mind keverednek. (Kicsit csúnya dolog volt, hogy Amerikát mint a legjobb helyet mutatta be, mert mást vártam volna… valószínűleg amerikai finanszírozású volt. Na mindegy.)
A film eleje arról szól, hogy van egy aránylag jómódú arab férfi, aki egyedül neveli a fiát, Amírt, mert a felesége meghalt. Van egy szolgájuk, annak egy fia, Hasszán, akit szintén egyedül nevel az apuka; a két kisfiú nagyon jó barátságban van. Együtt játszanak, nevetnek, versenyeznek, egy csapatban.
A gond ott kezdődik, hogy mivel a Hasszán egy szolga fia, van a társadalmukban olyan – nem is egy – gyerek, aki nem tűri, hogy alsóbb rendű barátkozzon felsőbb rendűvel, így állandó attrocitások érik őket. Az egyik verseny megnyerése után a Hasszán nevű kisfiú szalad a verseny tárgyáért, és a sikátorok közt megállítja az a hármas fiúbanda, akik nagyon nem szeretik ezt az alacsony rendű gyereket. Szó szót követ, és mivel a kisfiú az élete árán is ragaszkodik ahhoz a versenytárgyhoz, ami az Amíré, nem adja át ennek a triumvirátus bandának, hát megoldják máshogy: kifizettetik a kisfiúval. (A kisfiút a földre nyomják, hasra fordítják, lerángatják a nadrágot róla, a fővezér a trióból lehúzza a sliccét… el lehet képzelni a többit, hogy mi történik utána. Elég annyi, hogy amikor megy a kis Hasszán visszafele a versenytárggyal a kezében, végig vércseppek vannak mögötte.) Ezt az egészet elbújva végignézi Amír, és nem lép közbe. (Itt már mindkettőnknél biztosíték-kiverés volt.) Egyértelmű, hogy a kis Amír nem tudja feldolgozni, mi történt Hasszánnal, el nem mondja senkinek, de mindenáron elintézi, hogy a kisfiú és az apja elkerüljenek a házuktól. A végén lopással vádolja meg a kisfiút, aki azt mondja, ő tette… (újabb biztosíték-kiverés), egy a lényeg: elkerülnek onnan.
Jönnek a komcsik. Mivel elég jól képzett az Amír apja, menekülniük kell. A menekülésük közben is történik egy biztosíték-kiverő dolog: teherautó platóján menekülnek, kb. tucatnyian. Egy vörös csillagos ellenőrző pontnál meg kell állniuk, a katona felnéz, és közli, hogy csak akkor engedi át őket, ha a köztük levő fiatal asszonnyal kap fél órát az autó platóján. (Az adott fiatalasszony kezében egy síró-rívó kicsi baba van. Mellette a férje.) Itt is van olyan rész, amit nem írok le; aki ismeri az arab kultúrát legalább egy kicsit, az megérti, mit mondanak egymásnak és mit jelent…
Eljutnak Amerikába, a fiú lediplomázik, az apja megbetegszik, piacozásból tartják fent magukat. A fiú közben novellákat ír.
Telik-múlik az idő, a fiú szerelmes lesz egy otthoni tábornok lányába, össze is házasodnak. A tábornok egy nagyon vaskalapos ember, a régi hagyományokat mindennél többre tartja, és van egy olyan sejtésem, hogy nem örült, hogy a lánya “csak” egy íróhoz ment hozzá. De mivel a fiú apját ismerte, még Kabulból, és figyelembe vette, hogy a fiú apja haldoklik, csak beletörődött. (Tegyük hozzá a lány már nem volt “tiszta”, megszökött 18 évesen egy férfival és együtt is volt vele, az apja rájuk rontott egy nap és hazarángatta. Ezért szerintem örülnie kellett volna annak a tábornok apának, hogy egy honfitársuk vette el a lányát. Na mindegy. Ezt a megjegyzést is a kultúrát ismerők értik. 😀 )
Egyszer csak Amír kap egy telefonhívást, hogy haza kell mennie. Kiderül, hogy a barátja, Hasszán vigyázott a házukra a feleségével és kisfiával együtt, amíg ők odaát élték világukat. Aztán jöttek a tálibok, és hiába mondta Hasszán nekik, hogy az nem az ő háza, fejbe lőtték. (Bazmeg-repkedés részünkről.) Erre kirohant a felesége – őt is megölték. (Újabb káromodás.) De a fia túlélte, árvaházba került. Kiderül az is, hogy a Hasszán apja steril volt, és Amír apja a Hasszán vér szerinti apja. Amír elindul felkutatni a fiút. (Felvetült bennem, hogy minek ide szappanopera-beütés, de hát valamivel rá kell venni a nézőket, hogy érdekelje őket a film… 😀 )
Műszakállat kell ragasztania magára, hogy a tálibok ne öljék meg. Sorozatos katonai ellenőrzések, bomba-sújtotta környékek, kietlen pusztaságok, amin keresztülmennek. Az árvaházban – előre szólok, kapaszkodjon mindenki – nagyon nehezen kiderül, hogy a Hasszán fiát eladták táliboknak. Mert – itt jön az egyik legdurvább dolog – ahhoz, hogy az ott élő kétszáz gyerek enni tudjon, az árvaház vezetője inkább odaad egy-egy gyereket egy embernek, aki jön, és pénzt kap érte. Nem tehet mást. Hisz ha nem ad oda egyet a sokból, akkor huszat visznek el, ingyen. Miért kell a gyerek? Elárulom: földre leteperni, nadrágot lehúzni róla… (Az undor sokadik szintre hatványozódott ekkorra bennem. Igazából már-már a hányinger környékezett.) A legnagyobb gond: azt a kisfiút, akit Amír keres, elvitték.
Ekkor elindulnak felkutatni. Egy focimeccsre kell menniük, ahol a szünetben szónokol az a férfi(?), aki viszi a gyerekeket. A szónoklat abból állt, hogy egy csadorba tekert nő sikítozott, és közölték a közönséggel, hogy most a shariát fogják alkalmazni, és ott, mindenki szeme láttára agyonkövezték a házasságtörő asszonyt. (Komolyan, itt már tényleg forgott a gyomrom. Fizikailag. És apának szóltam, amikor sejtettem, mi lesz a történetben, hogy nagyon halkítsa le, mert nem tudjuk, hogyan oldják meg hang- és képhatásilag; a gyerekek véletlenül fel ne riadjanak rá, mert még elmagyarázni se tudom, mi történik éppen, ha rosszul jön ki a dolog. 5 évesen meg ne lásson ilyet, de még 12 évesen se!) Ám, mindezen szörnyűségek ellenére azt tudom mondani, hogy humánusan oldották meg a dolgot, mert először fejbe verték szerencsétlen nőt, nem pedig csak ahol érték, ott dobták, így az első ütés után már nem sokat érzett.
Szerencsére a főszereplő eljutott oda, ahol ez a kisfiú volt. Ott viszont kicsi gubanc történt: akit ő nem ismert fel, az őt felismerte. Konkrétan az a triumvirátus vezető srác, felnőttként, aki Hasszánt megerőszakolta – na ő vitte el a kisfiút és tette ugyanazt a gyerekkel, mint az apjával anno. Csak napi szinten. (A “késhez kapok, de azonnal!” gondolat egy elég halovány árnyéka annak, amit én éreztem ekkor.) Nos, ez a szemét, rohadék erőszaktevő kifizettette a kisfiút – félig agyonverte Amírt -, de a Hasszán gyereke közbelépett, mielőtt végzett volna vele: azzal a csúzlival, amit Amír adott Hasszánnak még gyerekkorában, a fiú kiverte a… hát most hogy a szemét vagy az arcát zúzta be egy kővel, meg nem mondom, de elég enyhe büntetést kapott a tetteiért a fehér ruhás… buzi. (Elnézést minden homoszexuális beállítottságú olvasótól, de ez a szó negatív értelmében vett “buzi” jelző. Ráadásul igaz. Sőt, még pedofil is.)
Egy-két érdekes fordulat van még a filmben, a legvégén például kiderül, hogy a buzi a reggeli ima előtt könnyített magán a gyerekekben, de egy kis elégtétel van az Amír apósával szemben. A nagyon csőlátású tábornoknak odaszól a veje, hogy az ő jelenlétében ne szitokszóval illesse a Hasszán fiát, mert az az ő unokaöccse, hisz a testvérének a gyermeke. De ezt olyan szépen teszi, hogy belőlem kitört a röhögés. 🙂
És most jöjjön a film címe, amit direkt titokban tartottam eddig: Papírsárkányok.
Itt az előzetese:
“Khaled Hosseini nagysikerű regényéből az a Marc Forster rendezett kiváló filmet, akinek legutóbbi munkája, az itthon is bemutatott Felforgatókönyv, hibátlan moziélményt nyújtott. Nincs ez másképp a Papírsárkányokkal sem. “ |
BAFTA-díj (2008) – Legjobb filmzene jelölés: Alberto Iglesias
BAFTA-díj (2008) – Legjobb nem angol nyelvű film jelölés: Marc Forster
Golden Globe-díj (2008) – Legjobb idegennyelvű film jelölés
Golden Globe-díj (2008) – Legjobb filmzene jelölés: Alberto Iglesias
Oscar-díj (2008) – Legjobb filmzene jelölés: Alberto Iglesias